2010/05/05

"Stå upp och svara"

ur hemskrivningshäfte från mellanstadiet.

4 kommentarer:

  1. //
    du gör mig aggressiv på ett sätt jag inte trodde var möjligt
    jag har torkat blod i små skorpor
    jag river om nätterna
    sparar ut naglarna och klöser

    ibland säger jag att det är du som gör det mot mig
    att du tvingar mig till saker
    att jag lärt mig att inte kräkas med saker i munnen

    jag menar ingenting med det
    men du skulle se deras ansikten
    de är vackra i sin oförställda skräck

    hade slagen varit med öppen hand
    hade de velat rädda mig
    så mycket tror de på sin oskuld

    men blod skrämmer
    även om det är aldrig så lite

    är det det svaret du vill ha
    ställ dig upp
    stå upp och svara
    //

    SvaraRadera
  2. Det fastnade överallt...

    som under skosulan indiskret
    i tanken imaginärt
    ibland som ett plåster,
    ofta som en plågsam slagdänga
    man inte kan frigöra sig från...

    Det fastnade...

    Inte bara intellektuellt
    eller som en känsla
    utan också mer konkret
    så det påverkade min lekamen
    min upplevelse av , och inne i,
    min här närvarande kropp

    ...det kom lite smygande,
    utan annonsering, inga piruetter,
    inga röda mattor, ingen blåsorkester
    eller ens en antydan
    till dess faktiska existens

    En dag fanns det bara där.
    På var kvinnas läppar, i var mans mun
    Köttklistret. K Ö T T KLISTRET.
    Den uppenbara räddningen.

    Och jag som inte ens anade det skriande behovet...

    (jätteanonymt, av förklarliga skäl. Det är ett provocerande och tämligen känslofyllt ämne i vissa kretsar)

    SvaraRadera
  3. - Så fan heller! Jag tänker inte alls svara! Inte alls! Du har inte någon som helst rätt att kräva någonting av mig! Inte att jag förvinner, inte att jag står eller går eller ens finns bara.

    Som om någon annan person någonsin skulle kunna utkräva underkastelse och lydnad av mig! Som om någon annan person någonsin skulle kunna befalla mig!

    Jag var tvungen att börja skratta. Högt. Allt för högt och påträngande, men det var ju så löjeväckande! Så, ...bara otroligt löjligt. Jag hade lust att ställa mig på Plattan och skrika i en megafon, så högt och länge att det skulle nå ut i rymden och till alla de atomer som svävar där ute och runt omkring oss, utan att vi det ens märker.

    Aldrig! Aldrig att jag tänker ställa mig upp och avlägga något skenheligt svar på en fråga utan omsorg i dess röst!

    SvaraRadera
  4. Stå upp och svara
    Sitt ner och var tyst
    Ligg ner och var död
    Död

    SvaraRadera