2011/05/09

20110509

3 kommentarer:

  1. Den nya klänningen ska med. Så är det bara. Hon vet att hon inte får. Men om mamma inte ser så gör det inget. Den ska med.

    Försiktigt viker hon den. Först på mitten så att kjol och liv möts. Sedan en försiktig vikning av det långa bandet som ska knytas i den största rosetten. Sedan på mitten igen. Och så tvärs över så att den blir som en ganska liten fyrkant. Denna fyrkant lägger hon i en brun papperspåse. Sedan, placering längst ner i väskan. Över: alla de där förnuftiga kläderna som mamma säger att man ska ha på ett läger. Jeans. T-shirts. Munkjackor. Ollar. Baddräkt. Klart man ska ha det på ett läger i skogen.

    Men den där klänningen ska med. För tänk, tänk om det finns någon där som man bara känner att man vill visa sig som vackrast för. Hur skulle man då känna sig om man visste att ens allra finaste klänning, den vackraste världen skådat, var kvar hemma i garderoben i Bredäng?

    SvaraRadera
  2. //
    - Kom lek med mig, sa hon.
    Han drog upp axlarna mot öronen och tryckte ner händerna i fickorna. De där bruna tunna händerna. En dag skulle hon våga ta tag i handleden och dra upp dem i luften igen, lägga hans handflata mot hennes ben, strax ovanför knät, och medan vågorna slog mot piren skulle hon försiktigt och noggrant peta hans naglar rena.
    - Kom då, sa hon igen och började gå. Om hon vände sig om skulle han inte följa med. Varför visste hon inte, eller hur hon kunde vara så säker men det var så. Följa hennes rygg skulle han göra, utan ögon på sig och med de där axlarna i skyn.
    Hon balanserade på järnvägsspårets blänkande skenor, kände stålets hetta treva upp genom de tunna sommarsulorna. Alldeles tyst tog hon sig långsam fram i den vibrerande järnaktiga doften tills knastret från gruset under hans slitna joggingskor närmade sig. Då hoppade hon ner, vek tvärt av mot på ängen och började springa.
    //

    SvaraRadera
  3. Jag satte på mig de små vingarna idag.
    Känner hur luften bär mig.
    Så jag tror att de ska räcka.
    Det är min tur. Det är min dag.

    SvaraRadera